Garage Vandenplas
  Onze vestigingen

Vandenplas

Leuvensesteenweg 139 3080 Tervuren, 02/767.49.32 02/767.73.70

Wereldpremiere volledig nieuwe Subaru Impreza op 2016 New York International Auto Show

Het eerste model van een volledig nieuwe generatie Subaru’s zoals vastgelegd in de mid-term managementvisie

•             Nieuw model maakt gebruik van het nieuwe Subaru Global Platform met aanzienlijke verbetering van veiligheid, rijcomfort en wendbaarheid

•             Tastbaar bewijs van Subaru’s nieuwe Dynamic x SOLID designfilosofie, tevens sterk verbeterde afwerking van interieur en exterieur

•             EyeSight, automatisch remmen bij achteruitrijden en andere innovatieve technologieën bieden hoog veiligheidsniveau

•             Nieuw ontwikkelde 2,0-liter direct ingespoten boxermotor en Symmetrical AWD-systeem zijn standaard op alle modellen

•             Eerste Impreza wordt eind 2016 in Amerika gebouwd

Subaru heeft de volledige nieuwe Impreza onthuld op de 2016 New York International Auto Show die deze week wordt gehouden.

De vijfde generatie Impreza is het eerste strategische model dat in het kader van Prominence 2020, het middellange termijnplan van het Japanse merk is ontwikkeld en is het eerste model dat gebruik maakt van het volledig nieuwe Subaru Global Platform. Voordeel van deze nieuwe architectuur is een aanzienlijke verbetering van stijfheid en sterkte van carrosserie en chassis. Verder biedt de Impreza botsveiligheid en ongevalpreventie van het hoogste niveau en zijn oals handling en rijcomfort ook aanzienlijk verbeterd.

Het nieuwe Subaru Global Platform, samen met Subaru's kerntechnologieën, zoals de nieuw ontwikkelde 2,0-liter direct ingespoten boxermotor, Symmetrical All-Wheel Drive (AWD) en EyeSight vormen een belangrijke stap vooruit als het gaat om Subaru’s ‘Enjoyment & Peace of Mind’. Het platform is de basis voor de volgende generatie Subaru’s.

De Impreza is het eerste productiemodel dat volledig is ontwikkeld volgens de DYNAMIC x SOLID ontwerpfilosofie. De nieuwe Impreza beschikt over een sterk verbeterde afwerking van interieur en exterieur en bevindt zich daardoor op dit vlak aan de bovenzijde van het C-segment.

De productie van de nieuwe Impreza zal plaatsvinden in de Subaru-fabriek in Indiana, Verenigde Staten. De eerste modellen zullen eind dit jaar van de band rollen. Of de nieuwe Impreza in de Benelux leverbaar wordt, is op dit moment nog niet besloten.

Subaru Impreza MY17

Belangrijkste eigenschappen van de nieuwe Subaru Impreza (Amerikaanse specificaties)

Subaru’s nieuwe designtaal en onderscheidende functionaliteit

De nieuwe Impreza combineert als eerste model van een nieuwe reeks Subaru’s functionaliteit met de Dynamic x Solid designtaal. Ook beschikt de auto over een hoogwaardige afwerking van interieur en exterieur.

 

Exterieur

•             Door het nieuwe Subaru-design ziet de nieuwe Impreza er laag en breed uit en maakt hij een sportieve indruk. Het model is dankzij de hexagonale grille en de Hawkeye koplampen nog steeds duidelijk herkenbaar als een Subaru.

•             De uitgesproken lijn die van het spatbord vooraan over de deurpanelen naar het achterscherm loopt, geeft een zekere dynamiek aan de stevige, bijna massief ogende flanken. De stoere wielkasten moeten de betrouwbaarheid van Subaru’s All-Wheel Drive benadrukken.

•             De achterlichten hebben hetzelfde herkenbare lichtpatroon als de koplampen en benadrukken ook hier de lage en brede bouw. De gestroomlijnde, slanke carrosserie van de sedan versterkt de sportieve indruk. De vijfdeurs carrosserie ziet er met zijn compacte cabine, herkenbare achterlichtunits en brede achterschermen minstens zo krachtig uit.

•             Het nieuwe model beschikt over een aantal voor Subaru essentiële kenmerken zoals superieure aerodynamica en uitstekend zicht rondom zonder afbreuk te doen aan het design.

 

Interieur

•             De combinatie van een sportief en modern design en een geavanceerde bouwwijze leveren een hoogwaardig interieur op dat het segment overstijgt.

•             Het ruimtelijke design loopt van het instrumentenpaneel over in de deuren en geeft een gevoel van raffinement.

•             De structuur van de zetels is aangepast en de kwaliteit ervan overtreft het niveau dat gebruikelijk is in het segment van de nieuwe Impreza.

•             In het midden van het dashboard is een 8,0-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem. Het systeem kan verbinding maken met Apple CarPlay, Android Auto en andere diensten.

•             Gedetailleerde stiksels op het instrumentenpaneel benadrukken het gevoel van kwaliteit.

•             Naast het verbeterde interieur, zijn typische Subaru kenmerken als functionaliteit, uitstekend zicht rondom, ruimte in de cabine en de bagageruimte verder verbeterd.

Subaru Impreza MY17

Rijeigenschappen geven een dynamischer gevoel

De nieuwe Impreza onderging een aantal verbeteringen als het gaat om dynamiek, veiligheid en comfort. Op basis van de grondige en nauwkeurige analyse van stuurwiel, pedalen, gedrag van het voertuig, trillingen en lawaai, en andere elementen die de bestuurder waarneemt, is er een dynamische kwaliteit tot stand gekomen die alles in de klasse van de Impreza overtreft en past bij dit eerste model van een nieuwe generatie Subaru’s.

 

Body en chassis

•             Het nieuwe platform biedt een aanzienlijk hogere stijfheid in carrosserie en chassis (een 70% tot 100% toename ten opzichte van de huidige modellen) en bevat aanzienlijke verbeteringen aan de ophanging. Tevens is het zwaartepunt verlaagd, hetgeen leidt tot een sneller reagerende besturing waardoor de bestuurder het voertuig nauwkeuriger kan plaatsen. Het terugdringen van onnodige carrosseriebewegingen biedt superieure rechtuitstabiliteit en uitstekende grip in bochten.

 

•             Een geoptimaliseerde frameconstructie en sterkere verbindingen tussen de carrosseriedelen leiden bij het nieuwe platform tot een algehele verbetering van de torsiestijfheid met 70% ten opzichte van huidige modellen. Dit dempt en verspreidt resonanties en vervormingen door de hele carrosserie. Met name trillingen in stuurwiel, vloer en zetels zijn sterk verminderd. Er wordt een stilte bereikt die ongekend is in dit segment.

•             Het nieuwe platform verhoogt de stijfheid van de montagepunten van ophanging, waardoor het absorberend vermogen van de schokdempers wordt verbeterd zonder dat de carrosserie tordeert. Het levert een soepel en comfortabel rijgedrag op. Door de achterste stabilisator rechtstreeks aan de carrosserie te monteren, helt de auto met 50% minder over in vergelijking met huidige modellen.

•             Active Torque Vectoring verbetert de stuureigenschappen.

 

Aandrijflijn

•             Ongeveer 80% van de onderdelen van de FB 2,0-liter direct ingespoten boxermotor zijn voor de nieuwe Impreza volledig vernieuwd in vergelijking met de voorgaande atmosferische motoren. De nieuwe motor is daardoor lichter, levert meer vermogen en is zuiniger.

•             De verbeterde Lineartronic heeft aangepaste verhoudingen en is lichter hetgeen een positieve invloed heeft op acceleratie en brandstofverbruik. De transmissie heeft een volledig automatische auto-step shift control en een handmatige modus waarmee de bestuurder zelf een van de zeven versnellingen kan kiezen.

•             Geluid en trillingen zijn sterk verminderd bij zowel motor als transmissie, wat leidt tot een aangenamer geluid en een dynamischer gevoel.

 

Veiligheid

Subaru’s prestaties op het gebied van veiligheid worden voortdurend geprezen door tal van externe organisaties. De nieuwe Impreza is van technologieën voorzien die de passieve en actieve veiligheid nog verder verhogen. Denk daarbij aan een nieuw platform en de geavanceerde preventieve veiligheidssysteem.

 

Actieve veiligheid

•             Door het nieuwe platform is het zwaartepunt 5 mm lager komen te liggen ten opzichte van de huidige modellen. Dat, samen met belangrijke verbeteringen in stijfheid en de doorontwikkeling van de ophanging, biedt uitstekende mogelijkheden om gevaar te ontwijken. De Impreza haalt een niveau dat te vergelijken is met dat van een sportwagen.

 

Passieve veiligheid

•             Dankzij een frameconstructie die efficiëntere energieabsorptie mogelijk maakt bij impact, verbeterde stijfheid van de carrosserie door gebruik van plaatstaal met hoge treksterkte en door toepassing van materialen gevormd volgens ‘de hete persmethode’, is het energie-absorberende vermogen bij een ongeluk met 40% verbeterd ten opzichte van huidige modellen.

 

Preventieve veiligheid

•             EyeSight, Subaru’s innovatieve en zeer gewaardeerde technologie ter ondersteuning van de bestuurder, levert uiterst betrouwbare preventieve veiligheid en vermindert de druk op de bestuurder. Functies als Pre-Collision Braking Control, Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist verhogen de veiligheid aanzienlijk en zorgen voor extra gemoedsrust bij de bestuurder.

•             De nieuwe High Beam Assist maakt gebruik van de EyeSight-stereocamera en schakelt automatisch over van groot- naar dimlicht, afhankelijk van wat er voor het voertuig gebeurt. Meedraaiende koplampen bewegen de lichtbundel mee met de rijrichting. De Impreza maakt voor de eerste keer gebruik van twee koplampcontrolesystemen, hetgeen een drastisch verbetering van het zicht en de herkenningsmogelijkheden van EyeSight oplevert.

•             Nieuw voor de Impreza is een automatisch remsysteem bij achteruitrijden. Wanneer het voertuig achteruit rijdt, detecteert een sensor in de achterbumper obstakels en waarschuwt de bestuurder voor mogelijke aanrijdingen. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwingen, dan remt het systeem automatisch om zo een botsing te voorkomen of om de schade te beperken.

•             De Impreza is tevens voorzien van dodehoekdetectie en achteruitrijhulp voor een allround verbetering van de preventieve veiligheid.

 

Belangrijkste specificatie (Amerikaanse markt)

 

Sedan

Hatchback

Lengte/Breedte/Hoogte (mm):

4.625/1.777/1.455

4.460/1.777/1.455

Wielbasis (mm):             

2.670

Motor:

FB20, 2,0 l. DOHC, viercilinder boxermotor met directe inspuiting

Inhoud (cm3):  

1.995

Boring x slag (mm):       

84,0 x 90,0

Maximum vermogen (pk):

152

Versnellingsbak:

Lineartronic

Aandrijving:      

Symmetrical All Wheel Drive

Bandenmaat:

205/55R16-205/50R17-225/40R18

Subaru Impreza MY17